Colegiul Agricol Traian Săvulescu Tîrgu Mureș | AGRIBUSINESS CHALLENGE
497
post-template-default,single,single-post,postid-497,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,qode-page-loading-effect-enabled,,qode-title-hidden,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

AGRIBUSINESS CHALLENGE

Vineri, 20 aprilie, 2018, s-a desfășurat, în sala festivă a Colegiului Agricol „Traian Săvulescu”, AGRIBUSINESS CHALLENGE, un proiectadus în Tg. Mureș de Junior Achievement România, prin reprezentantul ei, Evelina Bălu, coordonatorul întregului eveniment.

Junior Achievement România este o organizaţie non-profit, fondată în anul 1993 şi parte a JA Worldwide®, USA şi JA Europe. JA este cea mai mare şi cea mai dinamică organizaţie internaţională de educaţie economică şi antreprenorială, programele fiind urmate în 39 de țări din Europa și 123 din toată lumea. În România, programele JA de tip “learning by doing” sunt urmate anual de peste 200.000 de elevi din peste 1.400 de instituţii de învăţământ şi se desfăşoară local în parteneriat cu Ministerul Educaţiei Naționale, instituţiile de învăţământ şi comunitatea de afaceri.

Potrivit INS, în zonele rurale din România, în comparație cu cele urbane, rata șomajului este mai mare cu 12,5%, iar venitul mediu pe locuitor este cu aproximativ 30% mai mic. Astfel pot fi explicate multe probleme sociale și demografice cu care se confruntă România – cum ar fi emigrația, analfabetismul. În acest context poate fi considerată strategică investiția în educație în aceste regiuni, unde populația poate dezvolta afaceri mici și de familie, în mod deosebit în agricultură, care pot oferi locuri de munca și venituri constante pentru 2-3 familii fiecare.

Prin proiectul Agribusiness in school se sprijină liceele agricole să ofere programe educaționale relevante pentru economia locală, care să pună accentul pe formarea viitorilor fermieri și întreprinzători mici și mijlocii din agricultură, prin oferirea de oportunități de învățare din practică și în strânsă cooperare cu comunitatea locală.

În anul școlar 2017-2018, de proiect vor beneficia peste 750 de elevi din 40 de licee cu profil agricol, înscriși în programul internațional de educație antreprenorială JA Mini-compania, iar Colegiul Agricol „Traian Săvulescu” este una dintre aceste instituții. În cadrul programului, elevii își dezvoltă competențele cheie antreprenoriale, au acces la oportunități naționale și europene de învățare learning by doing și de certificare a competențelor, precum și la suportul consultanților voluntari din mediul de business. Cel puțin 100 de elevi își vor dezvolta aceste competențe la un nivel avansat, prin pilotarea propriilor idei de afaceri din domeniul agricol.

Competențe dezvoltate de către elevi în program:

  • Creativitatea
  • Spiritul de echipă
  • Perseverența
  • Încrederea de sine
  • Spiritul de inițiativă
  • Responsabilitatea
  • Asumarea riscurilor
  • Înțelegerea și administrarea resurselor

Mai mult decât atât, pentru a crește capacitatea de dezvoltare pe termen lung a liceelor beneficiare, 20 de cadre didactice beneficiază de formare în domeniul educației antreprenoriale și de suport în implementarea la clasă a programului JA Mini-compania. Alături de Junior Achievement România, la dezvoltarea liceelor agricole și a viitorilor fermieri și întreprinzători mici și mijlocii din agricultură, contribuie și Centrul pentru Educație Economică si Dezvoltare din România, Centrul Român pentru Politici Europene, Fundația Civitas Pentru Societatea Civilă și World Vision România.

La eveniment au participat cinci elevi din clasa a VIII-a de la gimnaziul Fr. Schiller din Tg. Mureș, cincizeci de elevi ai școlii noastre, care, alături de elevii de gimnaziu, au făcut parte din cele 10 echipe care au avut sarcina de a crea și prezenta un plan de afaceri. Lor li s-au alăturat firmele de exercițiu din școala noastră, de la Colegiul Economic „Transilvania”, și Liceul Tehnologic „Electromureș”, dar și invitați de seamă din partea conducerii instituției, a ISJ, a  consiliului local,oameni de afaceri precum și un reprezentant de la Direcția Agricolă, respectiv Președintele Asociației crescătorilor de albine din Mureș.

Evenimentul a debutat în jurul orei 8,30, cu primirea și înregistrarea invitaților și participanților, instalarea firmelor de exercițiu la standurile dinainte pregătite, împărțirea elevilor participanți în 10 echipe și , la ora 9 au început alocuțiunile rostite de invitații care au avut amabilitatea să participe la această întâlnire: Macarie Ioan, Inspector Școlar General, Pop Laura, Inspector Școlar pentru Învățământ Profesional și Tehnic, Matei Dumitru, din partea Consiliului Local Tg. Mureș, Cenger Teofil, din partea Direcției pentru Agricultură Mureș, Bota Ioan, Președintele Asociației Crescătorilor de Albine, Mureș, Todoran David, Președinte Mirdatod, Ibănești, Golovatei Adrian, reprezentând Ciupercăria Golo, din Sâncraiu de Mureș, și, bineînțeles, conducerea Colegiului gazdă, Dir. Viorel Socol și Dir. Adj. Cozma-Matei Diana.

AGENDA EVENIMENTULUI

08:30 – 09:00 – Sosirea invitaților și înregistrarea

09:00 – 10:00 – Deschiderea, prezentarea temei de lucru și a invitaților

10:00 – 12:30 – Timp de lucru pentru dezvoltarea soluției pentru problema dată

12:30 – 13:30 – Prezentarea soluțiilor și jurizare

13:30 – 14:00 – Premierea echipelor și încheiere

Sarcina de lucru a echipajelor prezente a fost următoarea:

Familia Ionescu deține un teren cu o suprafață de 3000 de mp într-o zona de deal, în apropierea casei, la marginea comunei în care locuiește. În mod tradițional, în zona se cultivă cartoful, varza și ceapa, dar exista și livezi.

TEMA DE LUCRU

Veniți cu o idee de afacere în care familia Ionescu să exploateze terenul, care să ofere locuri de munca celor 4 membri ai săi și care să genereze un profit anual de cel puțin 9000 lei.

Pentru a demonstra realizarea profitului anual de cel puțin 9000 lei, aveți în vedere:

  • Costurile materiale lunare/anuale generate de afacere
  • Costurile cu resursele umane lunare/anuale (salariile brute ale celor cel puțin 4 angajați și taxele și impozitele aferente acetora)
  • Alte costuri lunare/anuale (exp.: costuri de promovare, de distribuție etc.)

Elevii au avut la dispoziție aproximativ două ore să ducă la bun sfârșit sarcina primită, iar, între timp, firmele de exercițiu și-au prezentat produsele. „Teen Travel”, Coordonator prof. Monica Frâncu, a reprezentat Liceul Tehnologic „Electromureș, „Arty” și „Eco Food”, coordonate de prof. Gorcioaia Kinga, alături de „S.C. Prăjitura Bunicii S.R.L.”, coordonator prof. Chirteș Codruța, au reprezentat Colegiul Economic „Transilvania”, Iar F. E. „Agrasad” SRL, coordonator prof. Lukacs Camelia și S.C. „Avicola” XI ECO SRL, coordonator prof. Feher Cristina au reprezentat Colegiul Agricol „Traian Săvulescu”. Aceste firme au valorificat produse și au prezentat modul de operare al firmei celor curioși, care s-au plimbat pe la standurile lor.

Chiar dacă juriul a desemnat câștigătoare echipajelele 4, 5 și 7, care au primit diplome și cărți din partea organizatorului evenimentului, JA, câștigători am fost toți participanții la eveniment, deoarece “learning by doing” este o metodă ce trebuie însușită și aplicată pentru un succes sigur, în orice domeniu.

prof  Melinda Crăciun